İzleyiciler

10 Eylül 2015 Perşembe

Messerschmitt Bf 109

       Savaş tarihinin en ünlü uçakları listesine en tepelerden girecek bir makinedir 109. Dönem filmlerini izleyenler mutlaka Stuka (Junkers Ju 87) uçaklarıyla birlikte Bf 109'u görmüşlerdir. 
( Altta Messerschmitt Bf 109)
image
            Bf 109'un ilk uçuşu 1935'de gerçekleşmesine rağmen tasarım süreci 1930'da başlamıştır. Birinci Dünya Savaşında kullanılan çift kanatlı uçaklar modern savaş için çok demodeydi. Tasarımları ve kabiliyetleri eskimişti. Özellikle Alman filoları yenilenmeye muhtaçtı. O dönem Bf 109'un geliştiricisi olan Willy Messerschmitt, Bf 108 modeli üzerinde çalışıyordu. Hatta uçağın bir prototipi bile bulunmaktaydı. Fakat Luftwaffe'nin ihalesine katılabilmek adına hemen 108 modelinden çok daha ileri olan Bf 109'u tasarlama çalışmalarına başladı. 
            En ilginç nokta, ileride Blitz süresince Britanya semalarını cehenneme çevirecek olan Bf 109'un ilk prototipinin, İngiltere'den ithal edilen Rolls Royce Kestrel motoruyla Eylül'de uçuşunu gerçekleştirmesiydi. Daha sonraki prototiplerde ise Junkers Jumo motoru kullanılmıştır. 1937 sonlarına doğru envantere katılan uçakların iki modelinden biri yine İngiliz tasarımı olan Hamilton pervaneleri kullanıyordu! 
            Savaş sonuna kadar 35 bine yakın sayıda üretilen Bf 109, birçok farklı modeli ile savaş boyunca en ölümcül uçak olma kabiliyetini sürdürmüştür. Özellikle Daimler-Benz motoru kullanan modeller İngiliz havacıları oldukça zor durumlara düşürmüştür. Bazı modellerde kullanılan yakıt enjeksiyonu da G durumunda teklemiyor, Alman pilotlar karbiratörlü motorları tekleyen İngiliz rakiplerini kolayca avlıyordu. Tabi bunda pilota kolaylık sağlayan oksijen sistemi ve kokpit ısıtmasının da payı büyüktür. 
            İlk olarak elit Richthofen filosuna (Birinci Dünya Savaşında büyük saygı gören Kızıl Baron lakaplı Manfred von Richthofen'e ithafen adlandırılmış seçkin bir filo)  dağıtılan Bf 109'lar savaşın sonuna kadar etkin şekilde tüm filolarda kullanıldı. Britanya Savaşında gereken yeterliliği gösterememesinin nedeni adanın ana karaya olan uzaklığıdır. Alman havacılar bombardıman uçaklarına refakat ederken anca 20 dakika gibi kısa bir süre için Britanya semalarında kalabiliyordu. Bu süreyi bilen İngilizler Bf 109'un menzili bittiğinde havalanıp savunmasız Alman bombardıman filolarına saldırabiliyorlardı. 
(Britanya Savaşı sırasında Londra semaları. Bu savaş süresince yaşanan çatışmalar havacılık tarihinin en önemli muharebelerindendir.) 
image
         
           Buna rağmen ilk defa kullanıldıkları İspanya İç Savaşından dondurucu Rus Cephesine, Fransa semalarından Kuzey Afrika çöllerine kadar her coğrafyada başarıyla muharebe etmeleri sebebiyle saygıyı hak eden bir mühendislik harikasıdır. Hatta 1956 sonlarına kadar bazı ülkelerin envanterinde kalmayı sürdürmüştür. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder